Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność handlową powinni pamiętać o obowiązkach wynikających z przepisów RODO.
Jest to rozporządzenie o ochronie danych osobowych, jest to akt prawny unii europejskiej, który obowiązuje na terenie wspólnoty. Dotyczy sposobów przetwarzania oraz wykorzystywania danych osobowych. W przypadku firm zajmujących się handlem dane zbierane są na przykład na potrzeby wystawienia faktury, często także klienci kupują za pośrednictwem sklepów internetowych, gdzie muszą podać swoje dane do wysyłki.
Przepisy RODO dotyczące sklepów internetowych
Niekiedy także zbieramy różnego rodzaju dane dodatkowe, w przypadku apteki mogą być to informacje na temat kupowanych leków, różnego rodzaju informacje wrażliwe. Przepisy RODO określają aby przedsiębiorcy dokładali wszelkich starań, by odpowiednio chronić dane swoich klientów. Oczywiście wiele z nich będzie znajdowało się w formacie cyfrowym, dlatego przykładowo ochronie powinny podlegać komputery czy też serwery na których przechowywane są dane klientów sklepu internetowego. Oczywiście RODO określa, iż dane zdobyte w ten sposób powinny być wykorzystywane jedynie w celu realizacji zamówienia, wysyłki danego towaru do klienta.
Dodatkowo na niektórych stronach internetowych wypełniamy różnego rodzaju ankiety, może być to także formularz kontaktowy gdzie podajemy adres poczty elektronicznej oraz różne inne dane. Warto zwrócić uwagę na formularze, powinny w przy nich znaleźć się informacje na temat przetwarzania danych osobowych. Może być to krótka notka informacyjna, która będzie także zawierała link do całego regulaminu RODO. Często link do regulaminu będzie znajdował się także w stopce strony. Oczywiście regulamin powinien być dopasowany do naszych strony, rodzaju sprzedawanego towaru. Należy zamieścić tam informację o administratorze danych osobowych, oraz celu w jakim zbierane są dane osobowe..
Obecnie kancelaria prawna która posiada doświadczenie w przepisach związanych z przetwarzaniem danych osobowych może wykonać w naszej firmie audyt RODO. W ten sposób dowiemy się czy nasz regulaminie jest prawidłowy, czy sposób w jaki przechowujemy i przetwarzamy dane naszych klientów jest właściwy.