Druk książki – krótka historia poligrafii

Już zamierzchłe czasy pokazały, że człowiek ma potrzebę opisywania swoich myśli, uczuć, wydarzeń itp. W pierwotnych czasach ludzie zdobili jaskinie różnorodnymi rysunkami. Następnie rysunki zostały stopniowo zastępowane rękopisami filozofów, używających prajęzyków. Do czasu, gdy pojawił się druk. Kiedy drukowanie książek stało się popularne i jak dziś wygląda wydruk książki?

Współczesne metody wydruku – cyfrowy druk książek

Cyfryzacja doprowadziła do tego, że jednym z najważniejszych sprzętów drukarskich stał się komputer, a czcionki nie muszą już być układane ręcznie. Współcześnie najpopularniejszą metodą wydruku jest druk offsetowy i druk cyfrowy książek. Dziś książka do wydruku może być nie tylko spersonalizowana, ale także wydana na danym rodzaju papieru, w dowolnej liczbie egzemplarzy, a ewentualny jej dodruk nie jest żadnym problemem. Co więcej, dzięki nowoczesnym maszynom drukarskim, profesjonalna drukarnia wykona druk książki w naprawdę krótkim czasie i z zachowaniem jak największej staranności. 

Ale wróćmy do początków…

Za początki druku uznaje się XXV wiek p.n.e. Wówczas Egipcjanie na glinianych tabliczkach tworzyli znaki alfabetu i obrazki. Z kolei w Chinach stosowano drzeworyty, które obejmuje technika druku wypukłego. Polegała ona na tym, że wytwarzano stemple – znak lub rysunek nanoszono na deskę. Tym samym dany stempel można było użyć wielokrotnie. Ta metoda z pewnością przybliżyła ludzkość do poligrafii, czyli technice powielania wydruków. Pierwsze drukowanie książki datuje się na 868 rok. Był nią Sutra Diamentowa, czyli chińskie tłumaczenie sanskryckiego tekstu. Po tym wydarzeniu druk książek w Azji zaczął się szybko rozwijać. 

Jan Gutenberg i ruchoma czcionka

W Europie również było wielu wynalazców, którzy starali się opracować autorskie techniki druku. Największym wynalazcą został Jan Gutenberg, który jako pierwszy człowiek zastosował czcionkę ruchomą. Ponadto zaprojektował on maszynę do odlewania czcionek i stworzył prasę drukarską. Pierwsza oddana książka do druku to „Wykład Psałterza”, którą wydano w 1475 roku. Wówczas wydrukowano także pierwszą pozycję w języku polskim, a była to „Statuta synodalia episcoporum Wratislaviensium”, czyli uchwała zjazdu biskupów. 

Wynalezienie papieru 

Wynalezienie papieru to ogromny przełom w historii, który na zawsze zmienił świat i niewątpliwie nierozerwalnie łączy się z drukiem. Szczególną kwestią było odkrycie papieru powlekanego, dzięki któremu wydruk stawał się nie tylko trwały, ale i bardziej wyrazisty – wiernie oddawał kolory poprzez zastosowanie specjalnych mieszanek pigmentu i kleju. Z biegiem lat rozwój przemysłu i automatyzacja licznych procesów doprowadziły do zmian w dziedzinie poligrafii. Zecerstwo ustępowało miejsca DTP, które coraz bardziej wykorzystywało cyfryzację do drukowania. Za pomocą komputera i odpowiedniego programu bez problemu można było np. przygotować tekst czy kontrolować pracę urządzeń drukarskich.

Blog

Kredyt hipoteczny na zakup mieszkania na wynajem — czy warto?

Inwestowanie w nieruchomości – rosnąca popularność Zakup mieszkania na wynajem finansowany kredytem hipotecznym to rozwiązanie, które cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Inwestycje w nieruchomości są postrzegane jako jedna z bezpieczniejszych form lokowania kapitału, zwłaszcza w czasach niepewności gospodarczej i wysokiej inflacji. Wielu inwestorów, nie dysponując pełną kwotą na zakup lokalu, decyduje się na […]

Read More
Blog

Kredyt hipoteczny w dobie inflacji – czy to dobry moment na zakup mieszkania?

Wpływ inflacji na kredyty hipoteczne Inflacja ma ogromny wpływ na rynek nieruchomości oraz kredytów hipotecznych. Wzrost cen towarów i usług powoduje, że banki reagują podwyżkami stóp procentowych, co bezpośrednio przekłada się na wyższe raty kredytowe. Dla potencjalnych nabywców oznacza to zwiększone koszty obsługi długu oraz trudniejszy dostęp do finansowania. Wzrost kosztów kredytu – co to […]

Read More
Biznes Blog Handel

Merchandising w praktyce – jak zwiększyć sprzedaż dzięki odpowiedniej ekspozycji produktów?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku handlowym, gdzie konkurencja w sektorze detalicznym jest niezwykle ostra, skuteczne techniki merchandisingowe stają się kluczowe. Merchandising obejmuje szereg działań mających na celu przyciągnięcie uwagi konsumentów i zwiększenie sprzedaży poprzez optymalną ekspozycję towarów. W tym artykule przyjrzymy się, czym jest merchandising, jakie są jego rodzaje oraz jak można go skutecznie wdrożyć zarówno […]

Read More