Znak towarowy to wyróżniający znak lub oznaczenie, którego firma może używać, aby ułatwić konsumentom identyfikację swoich produktów i usług.
Znak towarowy może między innymi przybrać formę słowa, znaku, logo, koloru, kształtu, czcionki, dźwięku, dżingla lub ich kombinacji. Rejestracja w Urzędzie Patentowym zapewnia właścicielowi wyłączne prawa do używania znaku towarowego w celu sprzedaży odpowiednich towarów lub usług. Ponadto daje właścicielowi prawo do uniemożliwienia nieuczciwym konkurentom używania podobnych znaków lub oznaczeń w celu promowania własnych produktów.
Dlaczego warto zarejestrować nazwę swojej firmy w Urzędzie Patentowym
Osoba czy firma narusza zarejestrowany znak towarowy, jeżeli używa w obrocie handlowym oznaczenia identycznego ze znakiem w odniesieniu do towarów lub usług identycznych z tymi, dla których jest ono zarejestrowane. Istnieje wówczas prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd odbiorców, które obejmuje skojarzenia ze znakiem towarowym produktów czy usług oferowanych pod zarejestrowanym znakiem towarowym, nazwą czy logo innej firmy.
Jeśli znak towarowy lub nazwa firmy są używane w obrocie gospodarczym w celu odróżnienia produktów i usług od konkurencji, może istnieć pewna ochrona prawna, nawet jeśli nie zostały one zarejestrowane w Urzędzie Patentowym. Jednak jest to ochrona lokalna, przykładowo w województwie lub mieście, w którym firma prowadzi swoją działalność. Jeśli chcesz uzyskać ochronę znaku towarowego czy nazwy swojej firmy w całym kraju, powinieneś zarejestrować je w Urzędzie Patentowym. Tylko w ten sposób zyskujesz pełną ochronę prawną przed nieuczciwą konkurencją, firmy nie będą mogły podszywać się pod twoją markę i sprzedawać swoich towarów.
Na stronie https://znakitowarowe-blog.pl/ochrona-nazwy-firmy-bez-rejestracji-znaku/ możesz przeczytać ciekawy artykuł na temat ochrony nazwy firmy bez rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Jeśli konkurencyjna firma używa niezarejestrowanego znaku towarowego w celu zmylenia konsumentów do zakupu własnych produktów, czyli w przekonaniu, że kupują od autentycznego sprzedawcy, możliwe jest wszczęcie postępowania sądowego w sprawie naruszenia praw autorskich i nieuczciwej konkurencji.